Velkommen til Himmelrummet! Vi er en integreret daginstitution, der ligger på Østerbro, med plads til 36 vuggestuebørn og 44 børnehavebørn.
Vores børnegruppe kommer med mange forskellige kulturelle og sproglige baggrunde. De spejler sig i hinanden, lærer af hinanden, forhandler med hinanden og inspirerer hinanden. Et gennemgående træk i vores børnekultur i Himmelrummet er, at børnene er omsorgsfulde og tolerante over for hinanden. De giver hinanden plads til at være forskellige og er gode til at inkludere alle i deres lege. Den børnekultur giver de videre til de nye børn, der kommer til.
Vores hus
Det kan være svært at forestille sig, at der ligger er en daginstitution, når man for første gang står foran den store, grå bygning, vi bor i. Men når du træder indenfor hos os, åbner sig et børnemiljø, der summer af trivsel, udvikling og glæde.
Vi holder til på 1. sal, hvor vi både har vores indendørsfaciliteter og en stor udendørs legeplads.
Indenfor har vi et dejligt stort fællesrum, der er fleksibelt indrettet, og som bliver brugt til mange forskellige ting. Her er både mulighed for at hive madrasser, puder og tumleredskaber ud og lave bevægelses- og motoriklege, ligesom vi har en masse udklædningstøj og legehuse, der giver anledning til forskellige rollelege.
Vi har også et krea-værksted med plads til fire mindre grupper, hvor der arbejdes med forskellige materialer, konsistens, farver m.v. Med tungen lige i munden klippes der efter streger, og malingen bliver til sjove farver, når de blandes sammen.
Vi har flere læsekroge rundt omkring på stuerne og på gangen, der inviterer til afslapning og fordybelse i bøger.
Udenfor har vi vores store legeplads med blandt andet gynger, rutsjebane, et boldbur, sandkasse og vores lille køkkenhave.
Udeliv og science
Selv om vi bor midt i byen, kan årets gang i naturen sagtens være et læringsrum i vores hverdag.
I løbet af vuggestuetiden følger vuggestuebørnene på tæt hold de scienceprojekter, børnehavebørnene går på opdagelse i. I børnehaven inviterer vi nemlig naturen indenfor hos os, hvor vi sår frø og planter dem ud i vores plantekasser på legepladsen. Der vandes og passes de af børnene, der følger planternes cyklus fra frø til plante til afgrøder. Vi sår alt fra kartofler og squash til tomater og basilikum.
Når afgrøderne er klar, høster vi og tilbereder dem til et lækkert måltid. Indimellem hænder det dog, at sommerfuglelarverne når at spise sig mætte først. Men dem skal der jo også være plads til. Når vi laver efterårsrengøring i plantekasserne, lægges planteaffaldet i vores kompostbeholder, så der kommer ny frisk jord, som vi kan genanvende til foråret.
I sommerhalvåret bringer en lille tog- eller bustur børnehavebørnene ud i både park og skov, hvor vi kan være nysgerrige og undersøgende på, hvad naturen har at byde på af motoriske og sansemæssige udfoldelsesmuligheder. Vi løber, kravler, klatrer og går på forskelligt underlag. Vi får lov at mærke jorden og bladene, og vi ser og rører forskellige småkravl, vi finder på vores vej.
Selvhjulpenhed
Selvhjulpenhed står højt på vores pædagogiske dagsorden, og vi har en bred forståelse for, hvad selvhjulpenhed er. Det handler grundlæggende om, at personalet hjælper børnene med at gøre det selv inden for det enkelte barns nærmeste udviklingszone.
Det allerbedste ved at blive selvhjulpen er alle de succeser, barnet får lov at opleve. Det er stort for det lille barn, når det første gang lykkedes at lyne lynlåsen, kravle op på klatrestativet, rejse sig når man falder og meget mere. De succesoplevelser tager vi fra dem, hvis vi gør tingene for dem. Derfor går vi meget op i ikke at gøre det for børnene, men med dem.
Helt fra vuggestuestart og hele vejen gennem børnehavetiden har vi i Himmelrummet stort fokus på selvhjulpenhed, og det handler om meget mere end at tage tøj på og gå på toilettet.
Det er også at få lov at være deltagende i de daglige rutiner med f.eks. at hente madvogn, dække bord, rydde op, vaske borde, lægge hagesmækken i vasetøjskurven m.m. I Himmelrummet bidrager vi også til børnenes selvhjulpenhed ved at hjælpe børnene med at løse problemer og konflikter, Vi støtter dem i at spørge, når der er noget, de ikke ved, og i at hente hjælp hos en voksen og i tage et mindre barn i hånden for at vise vej.
Samlet set er selvhjulpenhed i vores perspektiv en kompetence, der understøtter barnets udvikling på alle parametre.